onsdag 29. oktober 2008

"Mother I don't feel good"

Jeg elsker musikken til Maria Mena. Jeg elsker tekstene hennes. Favoritten er Monday Morning.
Hun har sluppet et nytt album nå, som heter Cause and Effect. Som seg hør og bør, satte jeg meg ned for å lese gjennom tekstene så fort jeg fikk sjansen. Dette førte til at jeg elsket plata allerede før jeg hadde satt den i spilleren.
Maria er sint på moren sin. Dette åpenbarer seg med fete typer allerede i første låt, Power Trip Ballad: "Now let her in on how he's the devil/he's just been falsely portrayed/But force her to stay at his house once a week/cause you wanna get laid/Hahaha"
Deretter følger de to singlene hennes, Belly Up og All This Time (Pick-Me-Up Song). Cause and Effect er den tredje låta på plata, og her har det første verset festet seg i hjernen min: "I can't laugh too hard, I'm on a diet/I'm trying to lose myself, you ought to try it/Just starve for six days straight, oh, it's a riot/Every Sunday night" Også i denne låta blir moren nevnt en del.

Spor nummer seks, Eyesore, byr på denne setningen: "I swear it's not my choice/But Ana has this voice" Det er den første sangen jeg har hørt som referer til henne, kan jeg si, uten å gå nærmere inn på det.

Self-fulfilling Prophecy (nr 9) er en dyster, dyster ballade, hvor hun i andre refreng sier: "In this town with well-intentioned mothers,/starving daughters, worried lovers/I swear to you I'll never eat again"
Tiende og siste spor, Dear..., er ikke skrevet til moren, men til en eks, såvidt jeg kan forstå: "My teen angst drove me to hurt myself/And I made you watch/Oh, the pain I must have caused/But by staying around you saved my life"

Jeg beundrer Maria. En gang skal jeg også klare å være så ærlig. Jeg skal bli forfatter, og jeg skal skrive bøker som er like såre og herlige som tekstene til Maria, og så skal noen sitte og lese dem og tenke det samme som jeg tenker når jeg hører Maria synge ut hjertet sitt.

Anbefaler alle å gå og kjøpe denne så fort de har anledning. Den er veldig verdt pengene.

8 kommentarer:

Anniken sa...

HELT ENIG!! Kjøpte CDen for ei uke siden, og har ikke hørt på noe annet siden. Den går døgnet rundt på rommet mitt... Fantastiske tekster <3

Anonym sa...

du er jo bare en latterlig kopi av blogger du leser

Animalphan sa...

I know, Anniken - totally antastic! ^^

Nei, anonym, jeg vil påstå at jeg er ganske unik... Skulle likt og sett bloggen din, da.

Anonym sa...

du har sett den ; )

KristineBirgitte sa...

Vi er mange som elsker Maria :)

Animalphan sa...

Kjekt å slenge dritt uten å vise hvem du er da, anonym. ;]

Ja, og det fortjener hun, Kristine Birgitte! ^^

Marianne sa...

Nydelig jente med nydelig musikk ^^

Mona sa...

Fikk faktisk lyst å laste ned musikken hennes etter å ha lest dette innlegget^^

(Ja, beklager, jeg er en av dem xD)