torsdag 15. mai 2008

17. mai, er jeg IKKE så gla'i!

Det er snart 17. mai, og det liker jeg ikke. Jeg hater bodene med fake band-T-skjorte, jeg hater godteriet proppa full med skadelige stoffer, jeg hater korpsmusikk, jeg hater bunader, og jeg hater det norske flagget.

OK. Nå overdrev jeg litt.. Det er sant at jeg ikke liker 17. mai noe særlig, og det er sant at jeg får angst av korpsmusikk, men jeg liker bodene ganske godt (de har fine smykker der), godteriet kan man tåle én gang i året, og jeg vil ikke såre vennene mine med å si at bunader er stygge, for de er jo egentlig ikke det! Men er det er ting jeg virkelig misliker, så er det nasjonalisme (og kapitalisme, men det er en annen historie..). GREIT, vi bor i Norge, og GREIT, vi er et selvstendig land, men tenk på alle andre land, tenk på naturen, tenk på fellesskapet (i verden) og tenk på at det FAKTISK var mange tilfeldigheter som sørget for at vi lever sånn som vi lever i dag. Olja - den forurenser, og vi gjorde ikke en dritt for å få den, bare VAR der, ikke sant?? Hadde det ikke vært for den, hadde vi ikke hatt det så bra som vi har det..
Ja, jeg vet det var grunnloven som ble underskrevet og sånn, og at det etr derfor vi feirer 17. mai.. At vi var i union, og at vi ikke var i union lenger, men vi var jo det, da.. Helt fram til 1905, faktisk. Folk er opptatt av å bevare kultur og sånn, men.. Jeg synes 17. mai er så høyt på strå, liksom. Man stenger jo ute hele verden, og bryr seg bare om landet man bor i. Jada, det er bare en dag, men det er mye mer enn nok for meg..

Jeg foreslår at vi avskaffer 17. mai, og innfører en slags VÅRFEST, hvor alle er velkommen til å delta, uansett nasjonalitet, og hvor flagging er FORBUDT!

Noen som er *litt* enige??

8 kommentarer:

annelise sa...

Tja, delvis enig i det du skriver..Det å gå i tog er jo en slags kommunistisk måte å feire ting på ;O

Men en dag går jo greit! En dag for patriotisme er supert, siden Norge er blitt så multikulturelt likevel. Vi må ikke glemme kulturarven, men også ta godt vare på den nye!

Animalphan sa...

Ja, sant det.. Blir bare så provosert, for den dagen blir så inni granskauen markert! >< Og folk snakker jo om det ti tusen dager i forveien, blir jo på en måte ikke bare en dag lenger, da..

*sukk*

Jaja..

Anonym sa...

Flytt vekk da vel.. langt inni skauen der du blir boende alene uten 17 mai. så var det løst =)

Anonym sa...

Den som ikke forstår verdien av markeringen av sitt eget flagg og land har enten ikke opplevd mye, eller er bare rett og slett veldig dum! Les historie å få med deg hvor mange som f.eks under krigen måtte bøte med livet for vårt kjære Fedreland! Tenk også på den tiden da man ikke fikk lov til å bruke sitt eget flagg! Nei folkens! Ikke gjør dere til Idioter nå! Greit dere kanskje er 13 år! Men glem aldri hvem dere er! NORSK! ;) Vær stolt av det! :)

Anonym sa...

Hvis du ikke forstår verdien av å markere vår egen grunnlovsdag så er du rimelig dum. Vi feirer dagen fordi vi er stolte av landet vårt, vi er stolte av det vi har bygd, og det felleskapet vi har. Dagen er for alle som bor i Norge, og hvorfor skal vi ikke feire at vi bor i et av verdensbeste land? vær stolte av nasjonaliteten din, og støtt Norge.

Alex sa...

vel, ikke helt enig.
Kanskje litt.
Men uansett, 17.mai er grunnlovens dagen der vi ble selvstendige.
Hvor vi feirer da vi ble en nasjon som var Norsk eller Norge, og ikke en del av Danmark/sverige.

Jeg er en patriot, så det du sier at det blir "feil" så forstår jeg at du ikke liker 17.mai fordi du ikke helt skjønner hva den dagen egentlig står for.

Anonym sa...

vær stolt av landet ditt! Jeg blir i lykkerus av å tenke over at JEG er norsk!
17. mai er kanskje ikke så gøy for deg, men da får du heller kjede deg EN dag i året.

Little Cottage sa...

Jeg er en utflyttet nordmann, med 4 barn, som ble med paa flyttelasset! Dine kommentar om 17.mai og nasjonalfolelse, kommer ganske enkelt fra ett menneske som er ung og "ikke vet bedre"!! Hadde vi ikke hatt nasjonalisme, saa hadde vi heller ikke hatt fellesskap og ansvarsfolelse! Det er ikke noen plass, eller land, hvor vi er saa godt tatt vare paa som i Norge! Jeg bor i USA og det ble ett vendepunkt i landet da Sept.11 skjedde! Amerikanerne maatte plutselig staa sammen og kun da opplevde jeg "ett lite stykke Norge". 17 mai ble egentlig laget med barna i sentrum. Norge var ett fattig land, da! Parader en en urgammel ting og naar du blir mere voksen og faar dine egne barn, vil du kanskje se det fra ett barns oyne: Alt det kjente og kjaere, skaper trygghet!
MVH,
Sylvi i WA, USA