onsdag 17. september 2008

Nostalgi

Igjen og igjen blir jeg grepet av nostalgi. Jeg hører på musikk jeg likte for 3-4 år siden, og jeg vandrer i gamle fotspor. Jeg leser gamle dagboksider, og jeg tenker: "Hva tenkte jeg egentlig da?"

Da jeg så deg på bussen i dag, tenkte jeg tilbake. På da vi kunne sitte side om side og snakke om ting. Ting som angikk oss. Ting var så godt, men gradvis ble det vondt.

Jeg kan også tenke enda lenger tilbake. Årsak og virkning er viktige i historien, i min historie. Hvorfor ble ting vondt? Hvorfor ble det rødt?

Det har ikke vært rødt på over et år nå. Men tankene mine er røde.

Hvorfor ble ting vondt?

Hverken David eller Alejandro har svaret. Men de forteller likevel historien. Om talglys og den grå genseren. Den grå genseren som ble rød.

Hvis jeg graver i boksen, finner jeg ting. Vonde ting. Derfor graver jeg ikke i boksen.

Whiter than white your soul, your soul. Clear as the sea your eyes, your eyes.

Ingen kommentarer: