søndag 14. september 2008

Nightwish

Bandet man ikke blir lei av. Rett og slett.



Tarja Tarunen har blitt byttet ut med Anette Olzon. Mange er leie seg for det, men det er ikke jeg. Jeg synes Anette er en dritgod sangerinne, og hun har utsrtåling og sjarm. Selvfølgelig er hun ikke Tarja, men operastemmen og det lange, svarte håret, men hun er Nightwish, hun også. Eller rettere sagt: Nightwish har aldri vært Tarja, slik som mange mener og tror. Nightwish er nemlig denne mannen:



Tuomas Holopainen. Han skriver alle tekstene. Han komponerer de aller fleste melodiene. Han spiller keyboard i bandet. Og han er en kjernekar.

Vi snakker også veteraner. Det er 11 år siden de ga ut sitt debutalbum, Angels Fall First, og siden det har de i alt sluppet 6 album, 1 EP, 3 DVD'er og et uttall singler.

Også er de finske, da. (Bare for å ha nevnt det.)

Når man har holdt på så lenge, har man selvfølgelig også vært gjennom en musikalsk utvikling. Jeg skal komme med et konkret eksempel.

The Carpenter, 1997. Første video fra Nightwish. Jeg ber deg instendig om å se i hvart fall fram til første refreng, sånn at du får med deg utviklingen. (Advarsel: Tarja ser en smule skummel ut.)




Amaranth, 2007. Tarja er byttet ut med Anette, og hele bandet viser seg forøvrig. Dette er en sann fryd å både se og høre!



Men ikke misforstå - jeg elsker både Angels Fall First og Dark Passion Play, og alt imellom!

Hvis du er into Nightwish, vat du sikkert at de alltid har hatt sin egen sound, som de aldri har gått bort ifra. Enkelte låter kan være litt på viddene (jamfør The Islander, f eks), men helheten i albumene er alltid den samme. Det er det jeg elsker med Nightwish... Jeg har sett dem live én gang, men det skal bli mange, mange flere..!

3 kommentarer:

Anonym sa...

de er så syyyykt bra ass :) jeg digger å lese bloggen din :D STÅ PÅ!

Anonym sa...

besøk gjerne min også :)

www.cafeaulait.blogg.no

Animalphan sa...

Hyggelig å høre! ^^ Skal ta en titt! :]