tirsdag 25. september 2007

Norsktime

Jess, nå er det norkstime. Dobbeltime også, faktisk.

Jeg skal ikke lyve: Norsktimene våre er veldig kjedelige. Jeg kjempet meg gjennom fjoråret med en lærer som sikkert kunne søkt stilling som sovemedisin på et sykehus, og var ganske letta da det var over. Jeg endte opp med en 4, noe som er ganske kjipt tatt i betraktning at jeg gikk ut fra tiende med 6. Men hva skal man gjøre, når læreren for femte gang git oss et øvingsark fra 1984 med og/å og kommaregler.

Ja, så som sagt var jeg glad i forbindelse med norskfaget da første året på videregående var over. Og nå har jeg vel skrevet på en sånn måte at det er ganske opplagt hva som er bottom line here. Og jada: Samme læreren i år også.

Det som er så synd, er at han er fryktelig grei som person. Han er hyggelig og fortåelsesfull og alt, og han blir aldri sint uten grunn. Men han er så grusomt kjedelig! Hver time har vi grammatikk, og jeg kan ikke huske sist gang vi jobbet med oppgaver, eller gjorde noe annet enn å høre på ham i det hele tatt. Han snakker og snakker og snakker. Det er liksom ikke måte på. Og han er heller ikke så fan av å bruke boka. Man han liker stensiler. Jeg skal vedde på at han alene er ansvarlig for 70 % av nedhuggingen av Amazonas-jungelen. Vi får minst én stensil hver time, og da er det alltid en kommentar som: "Da ser vi litt på denne", "Dere har kanskje sett den før, men det gjør ingenting", "Nå leser dere den, så skal vi snakke litt om den i fellesskap etterpå" eller "Dere blir kanskje litt lei av disse arkene, men jeg vil bare at dere skal ha kjennskap til denne". OK: NEI, jeg vil helst ikke se på den, JA, vi har sett på den før og JA, det gjør noe,NEI, jeg vil ikke høre deg gjennomgå denne novella en gang til, og JA, vi blir LEI!

Andre klasser får lage film og gjøre gruppearbeid i norsktimene, men det har vi faktisk aldri gjort. Det er ganske surt, ja. Men nå må jeg avslutte, jeg må lese en dobbel stensil om språklige tabber med påfølgende gramatikkoppgaver. Takk for meg!

3 kommentarer:

Tina sa...

Hehe, du er iallefall god til å skrive ;D

;*

Britti sa...

Joda, det skal hun ha.
Du har nå hvertfall fått med deg noe i norsktimene dine;P

May Lene sa...

Hahaha, jeg må le. Det var en utrolig god beskrivelse av norsktimene våre!