mandag 2. juni 2008

Hvorfor røyker folk?

Pappa røyker, men mamma slutta da hun fikk søstra mi (som er ti år yngre enn meg). Jeg har to tanter og én onkel som røyker, men heldigvis røyker ingen av vennene mine. Jeg har aldri blitt utsatt for røykepress, men har dog prøvd én gang. (Det svidde i halsen, til opplysning.. Ikke å anbefale.)
Sånn, det var mitt forhold til røyk. Da kan vi spørre oss; hva får folk til å begynne å røyke? Er det:
- Et ønske om å dø?
- Troen på at man blir kul?
- Trangen til å vise at man er bedre enn andre?
- Å tøye grensene ovenfor foreldre og venner?
- Du har tidligere vært avhengig av å skade deg selv, og trenger nå en greie som er ganske på grensa, men som samtidig er akseptert blant venner og jevnaldrende å være avhengig av, samtidig som du vil være tøffere enn eks-venninna di, som verken røyker eller skader seg selv lenger?

Røyking fører til at ciliene i halsen, som dytter slimet som tar opp rusk vi puster inn opp i munnen igjen, smelter ned, og dette kan føre til slimansamlinger i halsen, som gir morgenhoste, som er et tegn på at du har fått kronisk bronkitt. Lungeemfysem er et annet problem, som dannes når musklene i pusterøret strammes, og det blir vanskelig å puste. Det å puste ut blir mest trassig, noe som på sikt fører til at veggene i lungeblærene ødelegges, og smeltes sammen til én stor lungeblære. Dermed blir evnen til å ta opp oksygen i blodet svekket. KOLS (Kronisk Obstruktiv LungeSykdom) er en samlebetegnelse på at noen har utviklet lungeemfysem og/eller kronisk bronkitt. Omkring 200 000 mennesker i Norge har KOLS, og dødeligheten er svært høy.

Så jeg spør igjen; HVORFOR?




Kvifor, gutar? ><

5 kommentarer:

Anonym sa...

Usjameg. Vi burde introdusere dem for SNUS. ^^

Animalphan sa...

Haha, hvorfor er du så opphengt i at Bill skal snuse? xD Det er faktisk VELDIG ekkelt! x''D

Anonym sa...

Det er bedre med snus enn med røyk daa.. Dessuten er snusleppe sexy på enkelte! O.o

Animalphan sa...

OK, jeg er IKKE enig! Snus er bare ekkeltekkeltekkelt.. Røyk er faktisk bedre!

Tina sa...

Røyk og snus er æsj!